Film

 

 

8 noiembrie, 18.00 | Cinema Mărăști

IUGOSLAVIA, CUM IDEOLOGIA NE-A MIȘCAT CORPUL COLECTIV

Serbia / Franța / Germania

 

de: Marta Popivoda
scenariul: Ana Vujanović, Marta Popivoda
editarea: Nataša Damnjanović
producător executiv: Dragana Jovović
sunet: Munižaba
re-recording mixing: Christian Obermaier, Jakov Munižaba
colorist: Maja Radošević
producători: Marta Popivoda, Alice Chauchat
co-producător: Ann Carolin Renninger
produs de: TkH [Walking Theory], Belgrad, Les Laboratoires d'Aubervilliers, Paris, Universität der Künste Berlin, Berlin, joon film, Berlin (2013)
website: http://www.martapopivoda.info/yugoslavia-how-ideology-moved-our-collective-body
durata: 62 minute

Acest film-eseu bazat pe cercetare reprezintă o perspectivă foarte personală asupra istoriei Iugoslaviei socialiste, a sfârșitului ei dramatic și a recentei ei transformări în câteva state democratice. Experiența disoluției statale, precum și actuala restabilire capitalistă și ”sălbatică” a sistemului de clase din Serbia sunt motivele mele de retrasare a trecutului prin intermediul imaginilor media și de urmărire a modului în care un sistem social s-a schimbat prin auto-interpretare în spațiul public. (Marta Popivoda)

Filmul se termină la ușile democrației contemporane din Serbia și a capitalismului neoliberal, invitându-ne să reflectăm asupra motivului pentru care cetățenii au abandonat atât de ușor ideile colectivismului socialist, ale frăției și unității, ale drepturilor muncitorești și educației gratuite, înlocuindu-le, în primul rând, cu naționalism și război, și apoi cu promisiunea libertății și a democrației, care s-au dovedit a fi, de fapt, individualism și capitalism ”sălbatic”. În termeni dramaturgici, filmul combină conceptele teoretice ale coregrafiei și dramei sociale, transpunându-le în limbaj filmic. Prin acest gest regizoral, Popivoda explorează idei care pleacă de la teza lui Richard Sennett – când ideologia devine o credință, are puterea să activeze oamenii și comportamentul lor social – până la teza Renatei Salecl – la un moment dat, locuitorii Iugoslaviei aveau numai o credință în credință: nu mai credeau în ideologia comunistă, dar credeau că alții încă o făceau.

Marta Popivoda (Berlin/Belgrad) explorează structurile discursive de putere ale lumii artei contemporane, precum și sfera cultural-politică iugoslavă, prin filme, instalații video și performance. Este membră a colectivului editorial al TkH (WalkingTheory), un jurnal și platformă artistic-teoretică. Lucrările ei au fost prezentate la Tate Modern, Londra; MHKA, Antwerp; 21er HAUS, Viena; Beirut Art Center; Muzeul Dansului, Rennes; Documenta 12 Kassel; Arsenal și HAU, Berlin; Kampnagel, Hamburg; Matadero și La Casa Encendida, Madrid; Forum des Images și MK2 Beaubourg, Paris; Beursschouwburg și Kaaitheater, Bruxelles; etc. Ultimul ei documentar de lung metraj, ”Iugoslavia, cum ideologia ne-a mișcat corpul colectiv” a avut premiera la cea de-a 63-a ediție a Berlinalei și a fost apoi prezentat la numeroase festivaluri de film și expoziții din toată lumea. În 2015 a primit Premiul Berlin Art pentru arte vizuale de la Akademie der Künste, și Premiul Edith-Russ-Haus pentru Artiști Media Emergenți.