Performance

 

7 noiembrie, 19.30 | Fabrica de Pensule, Sala Studio

 

UNTITLED

 

de: Ciprian Mureșan
artiști păpușari: Lucian Rad și Enikő Takács
costume: István Cîmpan
păpuși: Orsolya Gál
producție: Galeria David Nolan, New York și Salonul de proiecte, București
durata: 30 minute

Pornind de la narațiuni fragmentare și replici generate de interacțiunea dintre un grup de copii și cei doi păpușari, Lucian Rad și Enikő Takács, în timpul unor workshop-uri preliminare, Untitled se compune dintr-o suită de momente în care sunt schițate diverse "personaje și situații". Umorul și inocența care însoțesc aceste improvizații narative și de limbaj lasă uneori să se întrevadă și o latură întunecată. Departe de a forma scenarii liniare și coerente, micile momente dramatice - în care copiii transformați în păpuși sunt manipulați de păpușarii costumați în păpuși gigantice - ne reamintesc de granița aproape indistinctă dintre libertate și manipulare, punând totodată în abis convenția reprezentării.

Ciprian Mureșan (n. 1977) este un artist vizual care trăiește și lucrează la Cluj. Din 2005 este editor în cadrul redacției revistei IDEA artă + societate. În 2014 a fost profesor invitat la Hochschule für Bildende Künste Braunschweig.

 

____________________________________

 

8 & 9, 13 & 14 noiembrie: 12:00 | 13:30 | 15:00 | 16:30 | 18:00 | 19:30

10 noiembrie: 12:00 | 13:30 | 15:00

 

YOU MIGHT AS WELL HAVE SUNG THE SWEDISH NATIONAL ANTHEM (RO)

performance pentru un singur spectactor de gen masculin


concept & performance: Farid Fairuz
o co-producție: Solitude Project, Centrul Cultural German Timișoara/Festivalul de Arte Performative Timișoara, Căminul Cultural. Proiect realizat cu sprijinul Fundației ERSTE
durata: aproximativ 75 minute

Intrarea este liberă pe bază de rezervare. Pentru participare vă rugăm să vă inscrieți trimițând un e-mail la adresa: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.. Nu se pot face înscrieri în ziua performance-ului, ci cu minim 24 de ore în avans. Participarea devine valabilă numai după confirmarea primită din partea organizatorilor. Vă rugăm să menționați în mailul de rezervare un număr de telefon și reprezentația la care doriți să participați. 

Este un loc comun astăzi să acuzăm politica, guvernele, economia, corporațiile, armata, mass-media, jocurile video, pornografia, anumite sporturi și o bună parte din ceea ce numim divertisment pentru producerea sau reproducerea mecanismelor care generează, perpetuează și consolidează elementele care contribuie la o cultură a violenței. Substanța din care se alimentează însă acestea e generată de fiecare dintre noi, de fricile și slăbiciunile noastre, de dorințele și intențiile fiecăruia, și de felul în care lăsăm toate acestea să se intersecteze, să se suprapună și să absoarbă alte logici și agende. În relație cu mecanismele Puterii, acestea se transformă în complicități și dependențe, ne fac vulnerabili și șantajabili. Ne lăsăm manipulați și manipulăm la rândul nostru, folosim, abuzăm și utilizăm violența în cele mai intime și banale gesturi și acte cotidiene, creând astfel structura pe care violența ajunge la scară largă și se reinserează totodată ca parte insignifiantă din viața noastră de zi cu zi.

You Might as Well Have Sung the Swedish National Anthem nu pleacă din poziția autovictimizării cu accente justițiare, căci violența pare deseori de neocolit, fiind parte din resorturile cele mai intime ale vieții. Aceasta este prezentă chiar și în simplul fapt că artistul este în cazul de față pus în imposibilitatea de a lăsa actul performativ să se desfășoare fără a-l explicita și pregăti printr-un altfel de limbaj și discurs care se impun ca o autoritate deasupra actului în sine, încercând să îi legitimează existența.

Titlul You Might as Well Have Sung the Swedish National Anthem este în fapt un citat relevant împrumutat dintr-un interviu dat de fostul ministru de Finanțe al Greciei - Yanis Varoufakis – aflat în ipostaza ingrată de-a nu putea negocia (aproape) nimic cu marile puteri economice ale Europei și ale lumii. Fățiș plasate în favoarea unei agende de tip economic, acestea par să fi evacuat complet din discuție omul și nevoile sale, dezvăluind astfel o altă fațetă a violenței cu care Puterea operează în lume. Atroce, performată direct și cinic, nedisimulată și nemediată.

You Might as Well Have Sung the Swedish National Anthem nu ne vorbește despre criza din Grecia și nici nu intră în analize economice aride, ci coboară subtil și fluid în politica intimității, acolo unde par să apară primele impulsuri și tensiuni care transformă gânduri în intenții, gesturi și acte, dar și în proiecte, politici publice, măsuri economice și de altă natură, modificând realitățile în care existăm.

Artistul Farid Fairuz consideră că timpul este prima resursă esențială care ne este furată. Acesta vede performance-ul actual ca pe un gest politic de smulgere a unei ore din logica competiției, eficienței și productivității și ca pe un act de restituire a acesteia unui singur participant de gen masculin. Aflat în fața acestuia, îi dezvăluie manipulările implicite ale actului artistic, ca prim pas spre înțelegerea felului în care puterea poate să opereze la niveluri mai subtile, și ca pe o nouă posibilitate de negociere între două părți.

You Might as Well Have Sung the Swedish National Anthem coboară totul la scară umană și redeschide un spațiu confortabil și intim de dialog și reflecție, regăsind firescul exact în mijlocul unui performance pe care îl înșurubeză tandru în realitatea din care face parte.

Premiera acestui performance a avut loc în cadrul Festivalului de Arte Performative Timișoara (FAPT), în luna septembrie 2015 și a fost prezentat în cadrul Bienalei de Arte Emergente, București, iar apoi la Atelier 35, București, în cadrul programului 2015 al Căminului Cultural.

 

FARID FAIRUZ

În 2010 artistul Mihai Mihalcea a luat cu asalt scena culturală cu un proiect de ficționalizare a propriei biografii, devenind Farid Fairuz și lansând în spațiul public o serie de întrebări și reflecții cu privire la producția culturală, capitalism, sexualitate și religie.

Până să se reinventeze în Farid Fairuz, artistul Mihai Mihalcea a avut un rol esențial în multe dintre inițiativele care au condus la recunoașterea internațională a dansului contemporan românesc și la înființarea unor structuri și instituții devenite repere ale acestui domeniu. Între 2006-2013 a fost director al Centrului Național al Dansului din București. În 2006 a fost nominalizat pentru premiul ”Paris – Europe 2006”, de către Maison d'Europe et d'Orient din Paris. În 2013 a fost bursier al Academiei de Artă din Berlin. În 2014 a co-curatoriat festivalul “Good Guys Only Win in Movies” la Hebbel am Ufer Berlin. A dansat şi a creat spectacole şi lucrări coregrafice prezentate în: Franţa, Germania, Italia, Ungaria, Austria, S.U.A., Bulgaria, Ucraina, Portugalia, Polonia, Olanda, Belgia, Elveţia şi Slovenia.

www.faridfairuz.ro

 

 


8 noiembrie, 20.00 | Fabrica de Pensule, Sala Studio

 

STATUL (BG)

 

de: Alexander Manuiloff
text: Alexander Manuiloff
website: manuiloff.com
durata: 45 minute

Lucrarea conceptuală a lui Alexander Manuiloff, Statul / The State, nu are nevoie nici de regizor nici de actori – ea transformă publicul în co-autori și interpreți ai fiecărei reprezentații. Bazat pe cazul tinerilor bulgari care s-au auto-imolat în 2013 în formă de protest, textul chestionează felul în care societățile se constituie prin valorile lor comune și de ce este necesar pentru ca oamenii să poată trăi împreună în stat.

Alexander Manuiloff este un scriitor bulgar premiat, ale cărui piese și scenarii au fost montate în Bulgaria, Praga, Berlin și SUA. Scenarist al mai multor filme care au circulat în turneu la numeroase festivaluri internaționale. Selectat ca unul dintre puținii bursieri străini ai festivalului de teatru Theatertreffen 2014 din Germania, Alexander este primul scriitor bulgar căruia i s-a prezentat un text la cel mai important forum teatral din Berlin, în anul următor. Participant la programul de schimburi al Drama League, New York, 2012. Laureat al Premiului Organizației Scriitorilor Bulgari pentru cel mai bun debut al unei cărți de ficțiune (pentru ”Film”, 2004). Bursier al Universității Charles, Praga, în 1999 și al Fundației Americane TFAS, 2005. Cărțile lui au fost publicate în Bulgaria, Germania și SUA, iar articolele sale jurnalistice au primit distincții oficiale din partea Asociației Jurnaliștilor Europeni. Alexander este un artist recomandat de canalul germano-francez TV ARTE.


 

10 noiembrie, 21.00 | Fabrica de Pensule, Sala RAP

NUD DE FEMEIE BRUNETĂ (RO)

18+

 

de & cu: Andreea David
durata: 45 minute

Pentru acest performance Andreea David a lucrat într-un spaţiu solitar, în care singurul observator a fost ochiul ei critic din viitor, prin intermediul camerei de filmat. În acest context, ea a devenit subiectul propriei judecăţi estetice. Știindu-se privit, corpul nud se ajustează imediat, performează tot felul de posturi stereotip asociate feminităţii. Se produce astfel un narcisism al propriului corp prin percepţia imaginii de sine, imagine ce se cere mereu perfecţionată. Performance-ul pornește de la fetișizarea corpului nud feminin și explorează diferite ipostaze ale acestuia la nivel de imagine.

Andreea David este performer și arhitect. Are formare în dans contemporan la Centrul Naţional al Dansului din București. În 2012 e bursieră DanceWEBB la Viena și în 2013 la e.x.e.r.e.c.e. CCN Montpellier. Participă în festivaluri ca Explore Dance Festival și Impuls Tanz Vienna. A colaborat cu Adriana Gheorghe, Alina Popa, Ingrid Berger Myhre (NO), Doris Uhlich (AT), Thomas Steyaert (BE) și Mădălina Dan.


13 noiembrie, 20.30 | Fabrica de Pensule, Sala Studio

 

PARENTAL CTRL (RO)

 

un spectacol de: Ferenc Sinkó
realizat în colaborare / cu: kata bodoki-halmen, Kinga Ötvös, Krisztina Sipos
dramaturg / asistent de regie: Panna Adorjáni
muzica: bhkata & the blue screen band
video, lumini, sunet: Attila Almási
asistent tehnic: Radu Bogdan
producător: Kinga Kelemen / GroundFloor Group
mulțumiri: Adrian Ghenie, Șerban Savu
durata: 70 minute

 

Spectacolul face parte din proiectul Hotspot.art – Artă și Cultură Contemporană pentru Comunități, finanțat printr-un grant oferit de Norvegia, Islanda, Liechtenstein și Guvernul României și derulat de Fabrica de Pensule.

Spectacol în limba maghiară, cu subtitrare în limba română/engleză.

- Alo!
- Da, mami!
- Ce faci, draga mea?
- Bine. Voi?
- Si noi suntem bine. În rest, cum ești? La lucru? Ești obosită? Cum stai cu banii?
- Totul e ok, mă descurc. Trebuie să închid, te mai sun eu, ok?
- Bine, nu te țin. Sună-mă tu când poți. Te pup!
- Pa!
- Auzi?
- Te iubesc.
- Și eu.

Parental Ctrl este un performance-concert despre generația Y și părinți, despre dependența de tehnologie și evadarea din realitate, despre ruptura inevitabilă dintre generații.

Spectacolul folosește efecte speciale: stroboscop, mașină de fum, sunete puternice și nu este recomandat copiilor, femeilor însărcinate, persoanelor cu epilepsie și celor cu pace-maker.